Met veel genoegen en trots presenteren wij deze extra dikke aflevering van Amstelodamum, die geheel gewijd is aan de portretkunst van Rembrandt en tijdgenoten. Die trots is pronken met andermans veren, want dit nummer is grotendeels de verdienste van Norbert Middelkoop, conservator in het Amsterdam Museum. Middelkoop maakte voor het Museo Thyssen-Bornemisza in Madrid een indrukwekkende tentoonstelling met portretten van Rembrandt en zijn Amsterdamse tijdgenoten, die nog tot en met 30 augustus 2020 daar te zien is.
Bij de tentoonstelling verscheen een catalogus gebaseerd op nieuw kunsthistorisch onderzoek, in het Engels en het Spaans. Norbert Middelkoop bood aan om enkele van de catalogusteksten in een uitgebreidere versie en in de oorspronkelijke, Nederlandse taal in ons tijdschrift te publiceren. Wij zijn hem en de auteurs daar zeer dankbaar voor. Het resultaat is een nieuw inkijkje in de kunstwereld van Amsterdam in de eerste helft van de zeventiende eeuw, met de Breestraat (nu Jodenbreestraat), waar Rembrandt werkte, als kloppend hart.
Deze Amstelodamum is tevens een eerbetoon aan S.A.C. (Bas) Dudok van Heel, die ruim een halve eeuw geleden zijn onderzoek naar geportretteerden in zeventiende-eeuws Amsterdam begon en daarover een lange reeks invloedrijke publicaties op zijn naam zette. Zijn nieuwste vondsten leest u in dit nummer. Bovendien schreef hij voor ons een persoonlijke terugblik op de start van zijn carrière in het Stadsarchief, in ‘Het Amsterdam van’.