De Tweede Wereldoorlog is alom aanwezig in deze eerste Amstelodamum van 2020, het jaar waarin wordt gevierd dat Nederland 75 jaar geleden werd bevrijd.
In het artikel over Kunsthandel Denijs lezen we dat de kunsthandel zaken bleef doen tijdens de bezetting, óók met Duitsers. Tegelijkertijd hielp de firma Joodse relaties om hun collecties te behouden.
De Tweede Wereldoorlog maakte een bruut einde aan het rustige Amsterdamse leven van Sophie Duparc, de eerste vrouwelijke medewerker van het Amsterdamse Gemeentearchief. Als vrouw met een Joodse achtergrond moest ze vluchten naar een onderduikadres in Overijssel.
Voor de fotografen van wie het werk te zien was op de tentoonstelling Modern Perspectives betekende de komst van de nazi’s het einde van een tijdperk van ongetemde creativiteit. Frits Gierstberg toont zich in zijn bespreking van de expositie en het bijbehorende boek laaiend enthousiast. Oók in de recensie van het boek over modehuis Hirsch steekt de Tweede Wereldoorlog zijn lelijke gezicht om de hoek: twee Hirsch-directeuren en vele medewerkers werden vermoord in concentratiekampen.
Wat de 75 jaar geleden herwonnen vrijheid betekent, toont het alternatieve stadswapen van Amsterdam naar ontwerp van 75B: Amsterdam wordt hierin naar hartenlust op de hak genomen. Rens Muis vertelt over het ontstaan ervan in de rubriek ‘Het Amsterdam van’.